Nie walcz z czasem!

„Znane są tysiące sposobów zabijania czasu, ale nikt nie wie jak go wskrzesić” – Albert Einstein

 Zdarzyło Ci się pomyśleć „Przydała by mi się dłuższa doba. Wtedy zdążyłabym/zdążyłbym ze wszystkim”?

Czasem nie możemy zarządzać. Minuta zawsze trwa 60 sekund, a doba 24 godziny. I nie możemy postanowić inaczej. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, aby zarządzać sobą w czasie! Oto 4 kroki do efektywnego spędzania czasu.

Po pierwsze – planuj!

Dzień wcześniej zrób listę spraw do załatwienia. Jest tego sporo? To teraz wybierz te, które MUSISZ zrobić osobiście, a których wykonanie możesz zlecić komuś innemu. Następnym krokiem będzie ustalenie hierarchii ważności zadań. Przecież nie wszystko musi być na już.

PAMIĘTAJ: W planowaniu ważne jest wyznaczenie czasu, jaki chcesz przeznaczyć na daną sprawę! Inaczej, coś, co nie powinno zająć Ci więcej niż godzinę, może przeciągnąć się na cały dzień.

WAŻNE: Nie planuj sobie 100% dnia! Zawsze może się zdarzyć coś, czego nie jesteś w stanie przewidzieć.

Po drugie – ustal realne cele!

Nic tak nie zniechęca jak poczucie niskiej skuteczności. Jeśli masz do wykonania projekt- daj sobie czas! Zleceniodawca chce na wczoraj? Wszyscy chcemy wszystko na wczoraj 😉 Jeśli wiesz, że jesteś w stanie zrobić coś w 3 dni, powiedz szefowi/klientowi, że za 4 dni sprawa będzie dopięta na ostatni guzik. Dzięki temu masz czas na opanowanie ewentualnych sytuacji kryzysowych, a jeśli takie się nie zdarzą (oby!)- to zawsze możesz zaimponować zleceniodawcy, że dałeś/dałaś radę zrobić to wcześniej. Taki z Ciebie zorganizowany i ambitny człowiek!

Po trzecie – przerwa i odpoczynek!

Planując swój czas nie zapominaj o przewie i odpoczynku! Zmęczony organizm nie jest w stanie efektywnie pracować! Co z tego, że siedzisz ciągiem 8 godzin, skoro następnego dnia odkrywasz głupie błędy? Po około godzinie pracy zrób 5 minut przerwy, w której zmienisz pozycję, przeciągniesz się. Ale pamiętaj, że przedłużająca się przerwa nie zwiększa Twojej efektywności!

Po czwarte – unikaj „przeszkadzaczy”

Czym są? To nie tylko ploteczki i przeglądanie zdjęć kotów w Internecie! To również brak sprecyzowanych celów i priorytetów, brak zobowiązujących terminów, brak wiary w siebie. Prowadzenie rozmów niezorientowanych na konkretne cele, odkładanie na później. I gdzie podziała się ta ważna faktura? Widział ktoś mój kalendarz? Na pewno mi się nie uda tego zrobić! Wiesz, co mam na myśli, prawda?

Dzień spędzony w chaosie i stresie nie jest dobry ani dla Ciebie, ani dla Twojej pracy. Nie musisz pracować dużo, żeby mieć efekty, musisz pracować mądrze!

432536_1380020924528_o

Salvador Dali, Cieknące zegary, 1931

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>